Svätokatarínske víno v novom šate
Svätokatarínske víno v tomto roku naozaj prichádza v novom šate a mne sa žiada aj dodať s novým konceptom. Stále platí, že pod značkou Svätokatarínske víno môžu prísť na trh len vína vyrobené na Slovensku a zo slovenského hrozna . Každé víno, ktoré sa uchádza o označenie Svätokatarínske víno musí absolvovať aj senzorické hodnotenie.
Bohužiaľ aj tento rok sa ukázalo, že urobiť mladé víno nie je až tak jednoduché, ako sa mnohí nazdávajú. Vo väčšine prípadov však mladé vina vyzerajú veľmi dobre, sú plné príťažlivých ovocných aróm od čistej arómy hrozna, cez banán a hrušky, niekedy jablká, citrusové plody vo forme grepu, ale aj bergamotu, neodmysliteľný muškát a v prípade ružových vín nájdete maliny a záhradné jahody. Takýto opis môžete nájsť asi každý rok a každý rok je to aj pravda. V tomto roku je však mladé víno zaujímavé aj príjemnou mäkkou až zamatovou kyselinkou, ktorá drží víno svieže, ale nepôsobí ostro a dráždivo tak ako to pri mladých vínach často býva. Charakter aromatických látok poukazuje na veľmi dobrú vyzretosť hrozna a ak by som mal podľa mladých vín hodnotiť ročník, označil by som ho ako veľmi nádejný. Čo to som už stihol prechutnať aj z "normálnych " vín, ktoré sa školia v tanku a ak mám posudzovať ročník podľa toho, v prípade niektorých vinárov by som udelil známku excelentný.
História značky Svätokatarínske víno sa začala písať v roku 2011. Prvú verejnú ochutnávku Svätokatarínskych vín ste mohli zažiť na Primaciálnom námestí, na nasledujúce dva roky sa domovom Svätokatarínskych vín stala bratislavská Stará tržnica, ale ďalšie roky akoby boli zakliate. Počnúc katastrofálnym ročníkom 2014, keď sme sa rozhodli neudeľovať značku Svätokatarínske víno vôbec, cez problémy v roku 2015 a 2016 s nie práve serióznym prístupom nových prevádzkovateľov Starej tržnice. Teraz je rok 2017 a koncept Svätokatarínskych vín sa zmenil. Pre tento rok organizátori upustili od bojov s veternými mlynmi a sústredili sa na to najpodstatnejšie. Dostať mladé Svätokatarínske víno čo najbližšie k ich milovníkom. O to sa snažili od samého začiatku, ale zdá sa že teraz dozrel čas. Pochopili to aj vinári aj distribútori aj majitelia reštaurácií. Niektorí z nich dokonca počas mesiaca november vyradili ostatné vína z ponuky a nalievajú výhradne Svätokatarínske víno.
Svätokatarínske víno môžete ochutnať v bratislavských reštauráciách ako je napr. Foo Zoo, U.F.O., potom v Nitre, v Trnave, Novom meste nad Výáhom, v Martine, v Banskej Bystrici, v Pezinku, ale aj vo Vysokých Tatrách v reštauráciách a hoteloch skupiny Tatry Mountain Resort.
Milan Kováčik, majiteľ ochrannej známky Svätokatarínske víno je nadmieru spokojný, pretože vývoj ide žiaducim smerom. O Svätokatarínske víno je nebývalý záujem. Už niekoľko dní pred oficiálnym uvedením mladých vín na trh spoločnosť Svätokatarínske víno predala viacej vína ako za predchádzajúce ročníky spolu.
Významným posunom je aj zjednotenie dizajnu fliaš. Pôvodne boli pripravené dve verzie layoutu, pričom prednosť dostal Prvá bozk, ale v záujme spestrenia vizuálneho prejavu vína v regáloch sa nakoniec použili oba vizuálne návrhy, pričom aj v druhom prípade ide o prvý bozk, aj keď v prevedení dvoch vtáčikov v tvare kalicha.
Do projektu Svätokatarínske víno sa zapojili viacero vinárov, pričom známka bola nakoniec udelená vinárstvam Dubovský Grančič, Navara, Adam Sýkora, Vinkor, Vins winery.
Klasické zastúpenie bielych odrôd v podobe Müller Thurgau, Irsaj Oliver, Muškát moravský a novinka z minulého roka Sauvignon. Ružové vína súzastúpené dvomi odrodami, Svätovavrinecké a Cabernet Sauvignon.