Informácie o súboroch cookie.
Tieto stránky využívajú súbory cookie.
Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním súborov cookie.
22
január
2019

ProdExpo International Wine Competition & Guide, Moscow 2019

Moskovská medzinárodná súťaž, ktorá je súčasťou najväčšieho moskovského veľtrhu ProdExpo, nie je len príležitosťou získať medailu, ale aj osloviť potencionálnych klientov.
17
február
2019

Kmeťovo 2019

Nitrianska súťaž, špecializujúca sa na degustátorov mladších ako 35 rokov.
01
marec
2019

Vitis Aurea Modra 2019

Členovia vinohradníckeho a vinárskeho spolku VINCÚR si Vás dovoľujú pozvať na XIX.ročník medzinárodnej výstavy vín Vitis Aurea Modra 2019.
21
marec
2019

Vínne trhy Pezinok 2019

Vážení priatelia, organizačný výbor si vás dovoľuje pozvať na 24. ročník podujatia, ktoré má na Slovensku dobré meno a tradíciu. Predkladáme vám štatút súťaže, ktorý je záväzný pre všetkých účastníkov VTP 2019.
27
marec
2019

Vienále Topoľčianky 2019

Vienále Topoľčianky je unikátny projekt pod záštitou vinárstva Château Topoľčianky, pri ktorom hodnotenie vína majú v rukách výhradne dámy. Už po jedenásty krát sa stretnú degustátorky, tentokrát v priestoroch Vinárskeho závodu Topočianky, aby vybrali to najlepšie z 12 kategórií hodnotených vín.
11
apríl
2019

Gustus Juvenilis 2019

Nitrianska súťaž, špecializujúca sa na degustátorov mladších ako 35 rokov.
13
apríl
2019

Vínne hody 2019

Súťažná výstava vín Vieska nad Žitavou 2018, 9. ročník
Národná súťaž slovenských novošlachtencov.
27
apríl
2019

Víno Bojnice 2019

19. ročník súťaže vín s medzinárodnou účasťou.
VINUM BOJNICE
Víno Bojnice je jednou z nominačných súťaží Národného salónu vín Slovenskej republiky 2019.
05
máj
2019

Dni vína 2019 Nemčiňany

1981-2019 spolu 39 rokov výstav vín v Nemčiňanoch.
Odborná degustácia vín DNI VÍNA 2019 je zároveň nominačnou súťažou Národného salónu vín.
09
máj
2019

Víno Tirnavia 2019, International Wine Competition

Mesto Trnava, v úlohe hlavného organizátora, vyhlasuje XVII. ročník súťaže Víno Tirnavia. V ankete vinárov bola vyhlásená za najlepšiu slovenskú súťaž.
14
máj
2019

1. kolo Národný salón vín Slovenskej republiky 2019

Národný salón vín Slovenskej republiky 2019 je najvyššou súťažou vín vyrobených v Slovenskej republike z hrozna pochádzajúceho zo Slovenskej republiky.
26
máj
2019

VÍNO CHOČA 2019

XXI. Ročník Požitavskej výstavy vín
03
jún
2019

Danube Wine Challenge 2019 | International Wine Competition

7. ročník súťaže, ktorá je otvorenou pre vína a hodnotiteľov z celého sveta. Cieľom je poukázať na kvalitu slovenského vína v konfrontácii so svetovými vínami a vyzdvihnúť jeho význam v medzinárodnom kontexte vín. Danube Wine Challenge je nominačnou súťažou na Národný salón vín Slovenskej republiky.
28
november
2019

Novianska ochutnávka mladých vín 2019

5. ročník súťaže mladých vín regiónu Požitavie
Domov > Články > Z domova > 

(Ne) kvalita predávaných lacných vín

(Ne) kvalita predávaných lacných vín

Podľa slov skúseného slovenského vinohradníka, vinára a filozofa a aj podľa môjho názoru „ak sa víno pokazí a je nechutné až odporné, neotrávite sa z neho, len ho nebudete piť“. Je to naozaj výstižný príklad kalkulácií niektorých slovenských obchodníkov s vínom, pretože víno je z pohľadu zdravotných rizík spájaných s potravinami jednou z najbezpečnejších komodít, ... a preto hlavnú úlohu u nedostatkov vo víne nezohráva nebezpečnosť ale jeho (ne)kvalita.

(Ne) kvalita predávaných lacných vín

Podľa slov skúseného slovenského vinohradníka, vinára a filozofa a aj podľa môjho názoru „ak sa víno pokazí a je nechutné až odporné, neotrávite sa z neho, len ho nebudete piť“. Je to naozaj výstižný príklad kalkulácií niektorých slovenských obchodníkov s vínom, pretože víno je z pohľadu zdravotných rizík spájaných s potravinami jednou z najbezpečnejších komodít, ... a preto hlavnú úlohu u nedostatkov vo víne nezohráva nebezpečnosť ale jeho (ne)kvalita.
V súčasnosti, ak sa prebehnete po predajniach všetkých obchodných reťazcov, veľkú časť tvoria uličky, ktoré sú preplnené vínami rôznych druhov, odrôd, rôzneho pôvodu, viac či menej farebných etikiet, ale aj rôznych cenových kategórií. Samozrejme atraktivita umiestnenia v neprehľadných uličkách do veľkej miery predurčuje spotrebiteľovi to, na čo by sa mal pri svojom výbere zamerať. Spotrebiteľ si vína ďalej vyberá zo skutočne bohatej ponuky buď na základe ceny, alebo zaujímavej a pútavej etikety, alebo mu nejaký dobrý známy, čo sa vo víne vyzná, poradí a odporučí značku a výrobcu. Samozrejme v tom poslednom prípade sa spotrebiteľ spolieha na istotu, že čo kúpi ho aj nesklame a víno skonzumuje. Ale čo v prípade, keď mu nemá kto poradiť a je odkázaný riadiť sa iba reklamou a ponukou predajcov, v ktorej je výhodná cena spolu s bombastickou etiketou často rozhodujúcim faktorom pre kúpu. 

svps01

Výsledky kontrol vín, ktoré sa realizovali na Slovensku v obchodných reťazcoch sú dosť zaujímavé a zároveň závažné. Pravidelne je o týchto nedostatkov verejnosť informovaná prostredníctvom tlačových konferencií ministra pôdohospodárstva, kde sa víno stále drží na špici percenta porušenosti. Zo začiatku tvorilo hlavnú skupinu nedostatkov označovanie vín na dolepkách, čo spotrebiteľa z časti uvádzalo do omylu, ale až tak neklamalo v porovnaní so súčasným stavom. Časom sa postupne k nedostatkom v označovaní začala pridávať zhoršená kvalita a to hlavne u vín privátnych značiek obchodných reťazcov. V spoločnosti sa objavil nový módny trend – gurmánstvo a luxus pre každého. Nečudo, že každý chcel žiť tak, ako ukazovali v krásnej televíznej reklame. Televízne stanice svoj program bez gurmánskeho varenia a k tomu dobrého vínka ani nevysielali. Obrovský nárast kúpychtivých spotrebiteľov s obmedzeným rodinným rozpočtom primälo obchodníkov k dodávaniu vín s defektom. Prečo? Pretože iné sa za požadovanú nízku cenu nedalo zohnať, mnohí operovali s myšlienkou, že spotrebiteľ to aj tak nezistí.  


Kontrolami a uloženými pokutami za zistené nedostatky, ale hlavne za  klamanie spotrebiteľa, sa niektorí dodávatelia poučili a zmenili svoju filozofiu predaja. Tento posun bol vidieť hlavne pri zahraničných dodávateľoch (lacnejšie nemecké, rakúske a francúzske vína), pretože títo dodávatelia si uvedomili, že si nechcú a nemôžu takýmto spôsobom pokaziť svoje obchodnícke povedomie a meno. Rovnakou cestou sa vybrali aj niektoré reťazce na Slovensku, ako je napríklad Metro, ktoré zlepšilo svoj systém vnútornej komunikácie, zaviedlo systém povinnej vnútornej kontroly, Týmto spôsobom si Metro v snahe predchádzať zbytočným stratám, a v snahe posunúť sa na istú kvalitatívnu priečku v rebríčku reťazcov, vytvorilo vlastný vnútorný systém kontroly kvality vín. Pri takomto systéme kontroly kvality je víno kontrolované a vyhodnocované na požadované štandardy nie len pri prvom objednaní, prípadne zalistovaní, ale aj priebežne počas celej doby, kedy je v ponuke predajní. Spoločnosť si preveruje kvalitu predávaných vín prostredníctvom vnútornej komisie pre hodnotenie kvality vín, ktorá je zložená zo someliérov z vlastných radov Metra, ktorí sú pravidelne školení. Nárast ponúkanej kvality vín bol následne po zavedení takýchto opatrení evidentný. Podobnou cestou sa vybral aj obchodný reťazec LIDL, ktorý si vedel usporiadať a následne ustrážiť kvalitu predávaných vín po vykonaných kontrolách s nedostatkami, vedel si spojiť uspokojivú, ba niekedy až prekvapujúco zaujímavú kvalitu vín s ich pútavou cenou. Potvrdili to aj náhodné odbery úradných vzoriek odoberaných priebežne počas celého roka, ako aj počas tematických týždňov. Zodpovední manažéri nevideli problém s výmenou zlých dodávateľov, a tento postoj sa im odmenil vysokou spokojnosťou

zákazníkov.


V niektorých iných obchodných systémoch na Slovensku však majú inú a úplne opačnú filozofiu predaja. Víno sa veselo predáva spotrebiteľovi s vedomím, čo sa vo fľašiach skutočne ponúka. Zúfalý a oklamaný spotrebiteľ sa potom sťažuje kontrolným orgánom, aké nepitné víno si zakúpil, alebo ak sa tak nestane, manažéri danej spoločnosti čakajú na to, kedy im kontrolné orgány nekvalitu/nepitnosť vína zistia a nariadia jeho stiahnutie z predaja. Táto taktika predaja je vysoko špekulatívna, nakoľko počíta s tým, že uložená pokuta je následne postúpená na zaplatenie dodávateľovi vína a oni nepociťujú žiadne škody. Zarába sa na tom, že koľkí spotrebitelia si víno kúpia iba raz, alebo im chyby a vady vína neprekážajú. Takéto špekulácie priamo počítajú s platnými ustanoveniami legislatívy a vezú sa na vlne legislatívnych dier, s ktorými zákonodarci nepočítali. Situácia je oveľa komplikovanejšia vo svetle jednotnej európskej legislatívy, ktorá sa ľahko aplikuje v Západnej Európe, ale ťažko sa aplikuje do podmienok špekulantov vo Východnej Európe. Nikoho v tomto systéme nezaujíma kvalita a spokojnosť spotrebiteľa, nikoho v prípade negatívnych zistení nezaujíma potreba prekontrolovať ostatné výrobné dávky toho istého výrobku, komunikovať s dodávateľom, napraviť a riešiť problém, zaujímavé sú len zisky. Takéto postupy sú evidentné pri dodávateľoch lacných vín bez zemepisného označenia, a to hlavne z Maďarska, a dodávateľov zmesí vín z Európskej únie. Tu zohráva hlavnú rolu len cena a predané množstvo. Je pravda za málo peňazí je málo muziky, ale niekde musí byť morálny nárazník, pod ktorý sa už nepatrí a nesmie ísť. V súčasnosti sa stretávame s nekvalitou predávaných vín za akciovú cenu 1,29 euro za liter. Najznámejšie spoločnosti, u ktorých prebieha plnenie v Maďarsku, sú známe ako dodávatelia najlacnejšieho vína, bývajú označené kódmi plnenia napr. H - 6224 a H - 0013. Takéto zahraničné vína môžeme nájsť vo väčšine obchodných reťazcov na Slovensku, hlavne v sieti hypermarketov. Ak sa pozrieme na analytický rozbor takýchto vín, vo väčšine prípadov sú v súlade s platnou legislatívou. Nemožno im v tomto smere nič vytýkať, majú len jeden problém – najdôležitejší – že sa „nedajú piť“. Už pri výrobe a fľašovaní sa podľa môjho názoru počíta s podvodnou, len veľmi ťažko dokázateľnou kalkuláciou, kedy je pri fľašovaní jedna veľká výrobná dávka rozptýlená na niekoľko menších, ktorých kódy sú vyznačené na etikete. V praxi to znamená, že v predaji sa nachádza veľké množstvo výrobných dávok toho istého výrobku. A princíp pri sťahovaní vína z predaja spočíva v tom, že ak sa zistí nekvalita v určitej výrobnej dávke sťahuje sa len príslušná výrobná dávka a nie celý výrobok Vzhľadom k tomu, že prakticky nie je možné odobrať vzorky všetkých výrobných dávok, je to boj bez konca, s ktorým v súčasnosti zápasíme.


V kultúrnych obchodných reťazcoch platia prísne pravidlá spočívajúce v tom, že ak vznikne problém spojený s kvalitou ponúkaného vína v jednej výrobnej dávke, sám obchodný reťazec z vlastnej iniciatívy zabezpečí prostredníctvom vnútornej kontroly prehodnotenie kvality aj v ostatných výrobných dávkach. V prípadoch, ak sa problém viackrát zopakuje, tak automaticky zmenia dodávateľa vína.


Vo vyššie popísaných podvodných spôsoboch predaja vína mám často osobný pocit, že pri predaji vína a topánok nie je veľký rozdiel. Obchodníkom v reťazcoch je jedno ako dlho to víno stojí v regáloch. Mnoho lacných vín je pripravených na rýchlu konzumáciu a po 3 mesiacoch státia sa kvalitatívne rozpadajú a kazia. Ziskuchtiví obchodníci však počítajú s legislatívnou požiadavkou, v zmysle ktorej nie je povinné uvádzať v označení vína dátum minimálnej trvanlivosti, podobne ako je to u ostatných potravín. Takýchto obchodníkov nezaujíma, že predávajú nekvalitné vína, čo sa dá považovať za prejav bezočivosti a arogancie a prevažujúcej sily na trhu.


Ak sa zamyslíme nad tým, že v západnej Európe napr. vo Francúzsku sa podobné kontroly senzorických znakov u vín bez zemepisného označenia vykonávajú len ojedinele, pretože všetky vín,  vrátane tých najlacnejších, sú konzumovateľné a hlavný dôraz pri kontrole kladie na analytické parametre, je situácia na Slovensku absurdná. V médiách sa neustále prezentujú ako nedostatky potravín len na zdravotné riziká. Pre spokojnosť spotrebiteľa je však dôležitá aj kvalita, ktorá sa pre bežného konzumenta najčastejšie prejavuje v chutnosti (chuti a vôni) výrobkov. Senzáciechtivé médiá však o tento rozmer výrobkov – vín, neprejavujú záujem, čo je na veľkú škodu veci. Povieme si veď je to len senzorické hodnotenie, veď v analytických znakoch je to vyhovujúce, neuvedomujúc si pritom, že prvá vec, ktorú spotrebiteľ vníma po otvorení fľaše je práve chuť a vôňa.
 
 
Marek Závracký
Vedúci odboru kontroly vína
Štátna veterinárna a potravinová správa SR